Min Toyota Carina E säljes…(Uppdaterad)

Nu finns min Toyota på blocket, priset har blivit kraftigt nedsatt då vi har för många bilar på gården och jag snabbt vill få bort den. Jag lägger därför ut lite mer bilder på bilen, så att alla som är intresserade kanske får lite mer inspiration. Klicka på bilderna för att se dom i lite större format.

Först lite fakta och information från mig.
Som jag tidigare sagt är bilen i toppskick för att ha gått nästan 38 tusen mil. Den har några små rostangrepp på bakskärmarna (eller kanske bara ena). Under så är den i mycket bra skick och rost är inga problem överhuvudtaget. Det är trots allt en norrbottensbil och dessutom en Toyota. Invändigt ser den nästan ny ut, tack vare pedantiska föredetta ägare, inte tack vare mig. =)

Den går underbart bra efter såväl landsväg som i samhälle och drar väldigt lite bensin, trots att det är ganska mycket hästkrafter i bilen. Skatten och försäkringen är billig, faktiskt den billigaste bil jag någonsin ägt. Vilket gör försäljningen av den lite tråkig.

Allt fungerar i bilen, bakrutetorkare, spolare och övrig utrustning är i toppskick. Det enda jag är osäker på i dagsläget är stolvärmaren för föraren (har aldrig testat den faktiskt).

Vid sista kontrollbesiktningen 2010-11-05 fick bilen beröm för sitt skick och den gick givetvis igenom utan anmärkning, som vanligt. Toyota standard. =)

Här kommer lite övrig utrustning som finns på bilen.

– SolarPlexus värmeisolerande insynsskydd till kombidelen och bakrutan.
–  7 tums mediacenter (Stereo med touchskärm som kan fällas in och ut ur stereon).
– 10 eller 12 tums Bazooka sub-bas som bara är delvis inkopplad.
– Inner/yttertemperaturmätare, eftermonterad.
– Nya vinterdäck.
– Plastmatta i kombidelen.
– Hundgaller.
– Drag.

Här kommer lite saker du bör tänka på innan du köper bilen (FYI).

– Trots att bilen är i perfekt skick så lämnar jag inga som helst garantier för hur länge eller hur bra bilen fungerar i framtiden. Det är en bil med över 37.000 mil på mätaren och den har rullat på i 16 år utan några större problem. Oavsett detta kan jag tyvärr inte garantera att den fortsätter i samma ”anda” i 16 år till. Den är dock billig och enkel att reparera på grund av att den inte har några avancerade datorer eller liknande som i ”moderna” bilar.

– Genom att köpa bilen av mig så är du införstådd i ovanstående punkt och att jag säljer bilen i befintligt skick utan några garantier för något som rör bilens framtida funktionalitet. Då jag hört skräckhistorier om personer som sålt sin bil och köparen plågat livet ur bilen och sedan krävt ersättning för reparationer av förra ägaren så vill jag bara göra klart att bilen säljs helt utan garantier och alla fel som sker efter köptillfället är helt och hållet köparens problem.

– Det finns inga sommardäck till bilen, dom blev bortslängda förra året då jag tänkte köpa nya i år (dom var ändå slut). Kolla runt på olika däckfirmor vad dom ska ha för att fixa 4 st sommardäck och fälgar. Det brukar finnas förmånliga ”paketpriser” på däck och fälgar på dom flesta däckfirmor. Eller så köper du begagnade via exempelvis Blocket.se.

– Vid 38.000 mil ska kamremmen bytas. Det är drygt 600 mil kvar innan den ska bytas, men det är något man kanske bör tänka på i tid ändå.

– Trots att bilen är 99% rostfri så finns det några små rostställen på den där exempelvis det blivit stenskott och liknande. För att vara en bil på 16 år så kan man kalla det så rostfritt det kan bli. En händig person fixar detta på en eftermiddag.

– Trots att bilen inte läker olja eller någon annan vätska så bör man hålla koll på oljenivån i bilen. En motor med dom miltalen vill gärna ha lite olja också. Jag har som regel att jag kontrollerat oljenivån varannan eller var tredje gång jag tankar bilen, vilket borde vara runt 120-180 mil mellan gångerna. Dock har jag bara fyllt på en skvätt olja två gånger sedan jag köpte bilen.

Om du funderar över något övrigt så går det bra att ringa mig, skicka mail eller kontakta mig personligen. Jag är inte omöjlig att få tag på. =)

För kontaktinformation, kolla annonsen på Blocket.se.

Registreringsnummer: JPZ139
Fabrikat: TOYOTA CARINA E TOURING
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1995 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: 72ATK000120695
Senaste EU-regbevis: 2010-06-15
I trafik första gången i Sverige: 1995-02-24
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2011-09-01 – 2012-01-31
Senast godkända besiktning: 2010-11-05 (utan anmärkning)
Vägmätarställning, km: 370430


Kommentarer

Ett svar till ”Min Toyota Carina E säljes…(Uppdaterad)”