Ledningskollen – En reflektion

Här kommer en väldigt ”off topic” sak som jag funderat på ett tag. Nämligen Ledningskollen.se. Detta är ett verktyg för ledningsägare, alltså ägare av kablar och ledningar som går i backen, som får chansen att märka ut var allt finns för att undvika skador på dessa. Det är verkligen en fantastisk tjänst som dessutom är gratis för såväl privatpersoner som företag att använda sig av.

Om du ska gräva upp bakgården eller fixa till blomrabatterna på framsidan så behöver man bara gå in på Ledningskollen.se och märka upp var man ska gräva, så kommer relevanta ledningsägare dit och märker upp var ledningar går, så att du inte gräver sönder något. Väldigt enkelt och som sagt, helt gratis.

Företag som utför underhåll på vägar och annat använder också Ledningskollen på liknande sätt, med skillnaden att dom oftast har större områden och medför längre tidsåtgång för ledningsägarna att lösa.

Eftersom jag jobbar med att bygga IT lösningar så förstår ni nog att jag tillhör kategorin ”ledningägare” och är den som ska se till att ingen gräver sönder våra kanalisationer och fiberledningar. För oss är detta en fantastisk sak som faktiskt säkrar leveransen av IT tjänster till både företag och privatpersoner i större utsträckning.

Problemet med det hela
Det som jag hakat upp mig på, och jag vet att jag inte är ensam om detta, är att tjänsten är helt gratis oavsett vilken information som efterfrågas. Man kan alltså gå in och säga ”Åh, Luleå centrum, där ska jag gräva upp ett område på 4 kvadratkilometer”. Detta gör att någon måste ut och arbeta i flera dagar med att märka upp var kablar går. Ponera att 15 st personer gör samma sak på olika ställen och bestämmer sig att arbetet startar samma vecka… Då har man som ledningsägare ett stort problem.

För oss har det inte varit så extremt att vi drunknat under arbetsbördan i detta system, men det har varit väldigt hektiskt att hinna med, vilket i sin tur orsakat stor arbetsbörda under en lång period och försakande av andra arbetsuppgifter som också är viktiga för verksamheten. Det som jag verkligen har problem med, som går att lösa med enkla medel är när man som frågare inte orkar lägga ned arbete på att märka ut var man ska utföra ett arbete.

Det har varit många gånger som vi vandrat ut 20 meter i skogen och märkt upp fiberledningar, när själva arbetet var tänkt att utföras i mitten på en väg, på en yta på 2 kvadratmeter. Man har dock gjort markeringen ungefär 10-20 gånger större, för att ”det gick fortare än att sitta och pillra med en karta”. Helt utan respekt eller vetskap om hur mycket extra arbete det medför för ledningsägarna.

Det kan förstås låta som ett ”icke problem” i det stora hela, men faktum är att om alla märker ut områden som är många gånger större än det verkliga arbetsområdet, vilket händer ungefär 70% av tiden, så hamnar mest troligt en av våra fiber inom denna markering. Detta gör att trots att vår kanalisation inte blir påverkad, så måste vi åka bil i timmar och arbeta i många extra timmar till, för att märka ut en fiberledning ute i skogen, som ingen kommer att vara i närheten av i verkligheten.

Detta är tid som kan satsas på vettigare saker och kanske hinna med alla ledningsärenden som är mer akuta och blir lidande av dessa felmarkeringar.

Den lösning som finns
En lösning för att undvika denna typ av felaktig märkning är att sätta en taxa på ledningsärenden för företag. Genom att ha en kvadratmeter-taxa så tror jag att många företag kommer att föredra att INTE markera upp områden som är extremt mycket större än dom egentligen är. Det är trots allt många arbetstimmar som går åt att göra dessa utsättningar och vi som ledningsägare förväntas att göra det helt utan någon form av ersättning.

Jag kan förstås inte svara för andra företag och ledningsägare, men för oss så handlar det om flera veckors kontinuerligt arbete för 2-3 personer, vilket trots allt medför en rätt så stor kostnad i slutänden. Eftersom majoriteten av dom ledningsärenden som inkommer från företag är felaktigt visande var själva arbetet kommer att utföras, så har vi dessutom arbetat väldigt mycket i onödan för att skydda vår utrustning.

Missförstå mig rätt
Det jag skriver här ovan är inte någon form av kritik mot Ledningkollen.se. Det är en fantastiskt smart lösning på ett stort problem som funnits länge. Modellen är dock bristande i att den är helt gratis och är ”betvingande” för oss ledningsägare. Dessutom sätts ofta ärenden med en ”deadline” som är några dagar framåt, vilket gör att vi i princip måste släppa det vi gör och fokusera på ärendet som kommit in.

Eftersom systemet säger att vi har 5 dagar på oss att utföra en utsättning så kan någon skicka in ett ärende en fredag och på måndag när vi kommer tillbaka på jobbet är det 2 dagar som är vår deadline. Jag nämner detta eftersom det oftast är inför helgen som ärenden ramlar in och det är inte alls en ovanlig situation.

Ett ganska stort problem
Ledningskollen.se är som sagt en fantastiskt smart tjänst, med ett undantag. Vi ledningsägare skulle vilja ha mer kontroll över ärenden och ha möjlighet att kommentera och diskutera runt saker på plattformen. Att ett ärende försvinner från listan direkt man kommenterar något är helt galet och ett stort problem för många. Större utsättningar som kräver en veckas arbete ser ut att stå helt still, eftersom ingen kan kommentera vad som händer med ärendet utan att det försvinner från ärendelistan.

Vår lösning har varit att skriva ut ärenden, placera dom i en pärm och sedan skriva på pappret om hur ärendet fortskrider. Detta hjälper inte frågarna, eftersom dom inte ser våra papper. Genom att erbjuda denna möjlighet direkt i tjänsten så hade missförstånd kunna undvikas till stor del.

Slutligen
Om du använder Ledningskollen.se på något sätt, som ledningsägare eller frågare, så får du gärna kommentera eller höra av dig till mig om du känner att du kan tillföra eller klargöra saker när det gäller denna tjänst. Jag är extra intresserad om vad frågare har för upplevelse av tjänsten, men även andra ledningsägares upplevelser är förstås intressant.

Då jag kommunicerar med andra kommuner, IT kontor och föreningar så verkar det som att dom flesta delar mina åsikter och tankar. Dock är det absolut intressant att få ännu mer reaktioner och tankar. Jag kommer att föra en diskussion med Ledningskollen.se och PTS (Post- och telestyrelsen) angående denna tjänst inom kort, så om du vill tillföra något så gör gärna det så snart som möjligt.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Inlägg

juni 2022
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Nyheter

Digital Loppis