Apple, Apple Watch Series 5, Bloggen, iPhone 11 Pro Max

Träningen ger resultat, bevisligen…

Den 7:de januari 2020 började jag att träna dagligen med hjälp av min iPhone och Apple Watch. Varje dag, utan undantag. Efter ett sedvanligt dåligt beslut från min sida så sålde jag både iPhone och Apple Watch den 28:de April 2020 och köpte en Samsung Galaxy S20 Ultra samt en Huawei Watch GT2e. Jag hade då tränat varje dag i 16 veckor i sträck, utan uppehåll.

Efter att jag sålde mina Apple produkter så tog det inte länge innan motivationen försvann och tanken på att ”fylla ringarna” inte kändes intressant längre. Huawei Watch och Huawei Health hade inte samma förmåga att få mig fokuserad på att nå mina dagliga mål. Samsung Galaxy S20 Ultra telefonen hade så dålig batteritid att man knappast motiverades att använda den under träningen heller, vilket de-motiverade mig ytterligare.

Strax så började jag hoppa över träningar och skippa några dagar för att jag hade bättre saker för mig. Vad spelade det för roll, varken min klocka eller den medföljande mjukvaran brydde sig, så jag gjorde inte det heller. En helt naturlig utveckling om man är någon som gillar att motiveras.

Jag var dock medveten om förändringen och genom att ställa mig på vågen så fick jag alla bevis jag behövde. Den 12:te augusti 2020 så sålde jag bort alla mina Android prylar igen och investerade åter igen i en ny iPhone 11 Pro Max och en Apple Watch Series 5. Denna gång köpte jag en Nike Edition, eftersom priset var detsamma som för den vanliga klockan.

I och med att Apple Watch och Apple Health genast började piska på mig igen så kan jag meddela att min träning är i full gång igen sedan nästan en månad tillbaka.

Den 12:te Augusti började jag med 1.5 km om dagen, vilket var tungt och kändes väldigt jobbigt. Men idag så snittar jag runt 1 mil gång och alternerande löpning om dagen. För att fira min träning så tog jag och min fru en sväng på 1 mil utan uppehåll eller pauser, i kuperad terräng. Döm av min förvåning när det inte ens var jobbigt. Jag hade lätt kunnat klara en mil till, men ville samtidigt inte överarbeta kroppen. Jag har råkat ut för detta förr och varje gång det händer så är träningen förstörd i flera dagar, kanske till och med i en vecka.

Just nu har jag minst 4 km löpning/gång om dagen, 6 dagar i veckan. Detta följs av att den 7:de dagen ta en runda med kuperad terräng på drygt 1 mil i ett svep. Jag har för närvarande inga vilodagar eller undantag till detta tränings-schema vilket jag tror fungerar bäst för mig. Om jag försöker träna 3-4 dagar i veckan så blir det lätt att jag ”missar” och börjar slacka efter.

”Vad har jag för nytta av denna information” kanske du tänker just nu. Svaret är att du troligen inte har någon som helst användning för den informationen, men detta är min blogg och jag ville bara dela med mig av detta till den framtida jag som sitter och läser. =)

Men, om det finns något att ta vara på gällande ovanstående information så är det att det inte räcker med att ha en träningsklocka på armen för att motivationen ska infinna sig. Om du tänker börja träna och känner att du kanske inte är den mest motiverade personen, så hjälper faktiskt dessa små armburna datorer väldigt mycket.

Som sagt fungerar inte Huawei’s lösningar för mig, men Apple Health triggar mig som bara f-n. Din personliga upplevelse kan mycket väl skilja sig, men jag anser att det avgörande att mjukvara och hårdvara fungerar i harmoni för att en smartwatch ska ha chansen att motivera en användare.

Nåväl. Jag kommer säkert att höra av mig framöver hur träningen går. Investeringen av ett nytt löpband är i görningen, eftersom jag vill ha möjligheten att fortsätta träna även när kylan tränger på. Vårt ”gamla” löpband börjar få många mil på odometern, vilket gör att vi gärna vill satsa på en ny modell inom kort.

Vi får se hur det går. =)

På återseende. Ha en bra dag.