Till Salu – FAQ

Som vanligt när jag introducerar en nyhet till hemsidan så blir det många frågor rörande funktionen, vilket är bra och ett tecken att mina läsare är uppmärksamma. Låt oss gå igenom några frågor och svar så att fler får ta del av dessa.

Vad har jag för betalningsalternativ?
Det enda alternativet, just nu, är Swish. Allt betalas i förskott oavsett fraktsätt. Jag har upptäckt att detta är det absolut enklaste och att nästan alla har Swish, eftersom det är gratis och många banker samarbetar.

Hur länge tar det att få något jag köpt på ”Till Salu”?
Oftast så går ordern iväg samma dag, alternativt dagen efter om posten har stängt. Sedan tar det ungefär 2-3 dagar med PostNord till dig. Spårinformation på REK paket med knivar skickas via SMS/Mail när paketet lämnas in. Jag rekommenderar PostNord-Appen för att hålla rätt på var ditt paket reser. Den finns till både Android och Apple.

Vilka olika fraktsätt kan man välja?
Allt beräknas beroende på produkten och det enda som går att välja är att få den skickad via PostNord eller att hämta produkten på plats i Jokkmokk. Det går att få produkten till Boden, Luleå, Gällivare och andra ”närområden”, men då kan det ta lite tid eftersom det kan dröja innan någon har ”vägarna förbi”. Kontakta mig på mail@urbanfjellstrom.se så får vi se om vi kan lösa det tillsammans.

Om jag ångrar mig när jag betalat något eller inte får min produkt, vad gör jag då?
Ta kontakt med mig omgående på mail@urbanfjellstrom.se eller via telefon (samma nummer som Swish) så stoppar jag allt och betalar tillbaka pengarna så fort som möjligt. Alla paket är försäkrade och eventuell ersättning går ut till mig, inte till köparen. Om ditt paket med en kniv försvinner så får du tillbaka dina pengar och PostNord betalar mig för kniven, så enkelt är det.

Finns det garantier och fabriksgaranti på produkterna?
Oftast så rör det sig om produkter som är under 2 år gamla, vilket gör att det nästan alltid finns garanti kvar på dom. Dock är i princip inga garantier överförbara, utan avbryts i och med att produkten byter ägare. Om du köpt en produkt från mig och något händer i efterhand med den, ta kontakt med mig så kanske vi kan lösa det trots att produkten bytt ägare. Förutsätt dock inte att det alltid finns garanti kvar på produkterna utan ta det för vad det är, en begagnad produkt.

Lämnar du någon form av garanti på saker du säljer?
Förutom att dom motsvarar beskrivningen så lämnar jag inga garantier. Jag är enbart en privatperson och inget företag. Produkterna jag säljer är privata och använda, vilket gör att jag aldrig kan garantera att dom håller i flera år efter försäljningen. Detta förstår nog dom flesta, men det kan vara bra att skriva ned det här så att det inte råder några tvivel.

Vart går pengarna som du tjänar på att sälja saker?
Dom går direkt till nya investeringar, vilket gör att jag kan fortsätta testa och skriva om olika produkter på hemsidan. Om min ”butik” tar fart och jag säljer mycket så kan jag tänka mig att dra igång en läsartävling med priser som knivar och liknande. Vi får se. =)

Hur vet jag att en produkt finns kvar innan jag betalar den?
Förutom att jag har satt upp en ”butik” för att hantera mina försäljningar så har jag även ett lagersystem. Om du lägger en produkt i kassan och klickar på att slutföra köpet så plockas den bort från inventarielistan och försvinner från ”butiken” automatiskt. Detta säkerställer att du är den enda som kan få produkten så länge det inte rör sig om flera av samma produkt, vilket sällan är fallet. Hur som helst kan du vara säker på att du får din produkt, så länge du lyckats få den i beställningsbekräftelsen på ”butiken”. =)

Kan jag sälja mina saker på din loppis?
I dagsläget så finns det en plan att kunna erbjuda detta. Dock kräver det lite mer planering för att det ska fungera. Om du har en kniv eller annat du vill sälja, hör av dig direkt till mig på mail@urbanfjellstrom.se så kan vi säkert lösa det på något sätt.

Om jag vill ha något skickat utanför Sverige, hur gör jag då?
Då frågar du någon annan. =) Jag skickar enbart saker inom Sveriges gränser.

Om jag vill betala kontant vid hämtning, går det bra?
Nej, enbart betalningar via Swish fungerar i dagsläget. Jag vill absolut inte ha några kontanter under några omständigheter.

Jag har en fråga som inte tas upp i denna FAQ, vad gör jag?
Skicka ett mail till mail@urbanfjellstrom.se.

Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.