Läsarfråga: Bättre support på Apple, varför?

Vänligen notera! Detta inlägg är äldre än ett år, vilket gör att den kanske inte längre innehåller relevant information. Tänk på att information rörande telefoner, appar och annat tekniskt mest troligt inte stämmer längre. Om inlägget däremot är en recension på en kniv så är innehållet med största sannolikhet ännu relevant flera år efter att det skrevs. Du kan säkert avgöra själv om innehållet är relevant, men nu är du i alla fall varnad. =)

A4cores skriver: Hej ITPiraten. Apple har alltid haft bättre support än andra tillverkare, i alla fall enligt mig. Jag har alltid trott att det berodde på ”att man får det man betalar för” och att detta var orsaken till att en iPhone kostade mer än en Android telefon. Men nu kostar ju en Android telefon lika mycket som en iPhone, så varför är inte supporten bättre på exempelvis Samsung?

Hej.

Jag har inte haft så mycket kontakt med Apples support, två gånger om jag kommer ihåg rätt. Ena gången var det för att rapportera en bugg jag hittat och andra gången var det för att lämna igen min tidigare iPhone 7 Plus. Däremot har jag varit i kontakt med Samsungs support väldigt ofta och baserat på mina personliga upplevelser så kan jag inte annat än hålla med.

Apples support förefaller både professionell och hjälpsam, medan Samsungs support mest består av personer som suckar och tycker att man är gnällig som ringer dit.

Men, om vi återgår till din fråga så tror jag att jag har en teori som kanske stämmer.

Apple släpper oftast två nya iPhones varje år. Dessa står för 100% av Apples försäljning av mobiltelefoner och det är väldigt viktigt att dom fungerar fullt ut redan när första konsumenten startar upp sin nya investering. Allt från när man packar upp telefonen till hur man blir presenterad för applikationer och funktioner är enormt viktigt för resten av upplevelsen Apple vill förmedla.

Att telefonerna har största möjliga säkerhet och pålitlighet är vitalt för att konsumenter ska köpa även nästa version av telefonen. Om ett säkerhetsproblem dyker upp så påverkar det troligen flera generationer av iPhones, vilket kan vara förödande för affärerna. Därför är det också väldigt hög prioritet på detta hos Apple.

Samsung släpper hela tiden nya telefoner och oftast är det inte längre än 1-2 månader mellan släppen. Dom släpper dock 2-3 flaggskepp som ska vara ett showcase för hur bra teknik det finns inom företaget. Dock är det inte flaggskeppen som drar lasten, utan mellanklass och billiga telefoner är dom som säljer bäst. Om Samsung dabbar sig på något sätt, låt oss säga att telefonerna börjar explodera, så är det inte länge kvar till nästa modell dyker upp på marknaden. Detta kommer slutligen att tvätta bort även det mest störande problem som Samsung kan tänkas ha. Det är ju trots allt ”bara den modellen” som har problemet.

Säkerheten på Samsungs telefoner är oftast initialt bättre än hos övriga Android tillverkare, men då uppdateringar kommer så sällan samt att deras egen mjukvara innehåller så många säkerhetsproblem i sig, så tenderar Samsungs telefoner vara dom som faktiskt är mest utsatta för säkerhetsrisker.

Kort och gott kan man säga att om man satsar allt på ett kort så måste man se till att det kortet är en vinnare… Det är min teori i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel… =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *